piatok 8. októbra 2010

Recenzia: Staré Pušky - Sladkých 11

Staré Pušky sa mi do uší dostali po prvý krát vďaka skladbe "Hallo", ktorá istú dobu putovala po youtube so skromným popisom: "Nový projekt speváka z Degradace" z ktorého sa veľmi vyčítať nedalo a tak ostávalo si len skladbu vypočuť dokonca.. Moje prvé pocity boli skeptické, ale to pri prvých momentoch u novej skladby už takto chodí. Keď som ale zaspával s textom na perách a zobúdzal sa s melódiou v hlave bolo jasné, že láska k starým puškám bude na dlhšie ako na občasné vypočutie.

O pár týždňov už bolo na svete aj CD a po jeho vydaní zakrátko aj u Koňýka v distre, čo umožnilo dostať túto skvelú vec za pár šupiek aj k Slovenským fajnšmekrom. Samotný obal je vcelku jednoduchý a okrem retro coveru, ktorý môžete vidieť aj v článku ponúka stranu s textami a ako prídavok vloženú pohľadnicu, ktorou môžete potešiť svojich známych.

Zadná strana obsahuje samozrejme zoznam skladieb, ktorých je 11 (pôvodne ich malo byť 13), ktoré sú rozdelené na stranu A a stranu B, ako to poznáme z nikdy nestarnúcich elpečiek. Práve k zvuku LP sa chlapci snažili priblížiť čo najviac a tak aj napriek tomu, že album vychádza na modernom CD začujete občasné praskanie či otáčanie platne z jednej strany na druhú, čo je vo finálnom prevedení veľmi vkusná a ojedinelá záležitosť. Poďme už ale k samotným skladbám.

Tých je ako som spomínal jedenásť a z toho väčšiu polovicu si môžete vypočuť, alebo po prípade stiahnuť z oficiálneho webu Pušiek v sekcii "Mp3". Úvodnou skladbou je song "Nikdo neprišel" ku ktorému chlapci natočili aj videoklip (tých je požehnane) a sám text hovorí za všetko. Je to naozaj krásna pesnička, ktorá vyjadruje to, čo sa snáď každému raz prihodí a je skvelé, že Sidney nemá problém o takýchto veciach písať. Druhá skladba (tiež aj s videoklipom, ba dokonca dvoma) sa volá "Princezna z plakátu" a jej tempo je už niečo svižnejšie a počuť v nej výraznejší saxofón a parádnu basu. Treťou skladbou zo strany "A" je už v úvode spomínané "Hallo", ktorú pokladám za jednu z najväčších peciek na tomto CD. Aj napriek tomu, že niesom až taká stará generácia ako chalani je naozaj úžasné počuť akou pravdou a jednoduchosťou v jednom vyjadril Sid zmenu doby, ktorou sme si prešli. Za "chlebíkmi" musíme cestovať do hypermarketov, LP sa radia k zastaralému a nepotrebnému bordelu a dievčatá už tiež niesu tak šikovné ako naše mamičky :) Veľmi podobné pocity i keď oveľa pozitívnejšie mám zo skladby "Sladkých 11", ktorá mi pripomenula rovnako staré časy, ale len tie krásne, keď som v tielku a s rozbitými kolenami behal s kamošmi po sídlisku, skúšal prvé šluky z cigariet, ktoré jeden z nás ukradol fotríkovi keď zaspal večer pri futbale.

Tí čo majú obal v ruke si iste všimli, že som preskočil jednu skladbu a to "Zapalne náš byt" a tak sa k nej vyjadrím teraz...no vlastne k tomu sa netreba nejako vyjadrovať, je to proste akusticky krásna skladba so silným textom a chytľavou melódiou a tiež videoklipom :)

Skladbou "Opičí song" sa otvára strana "B", ktorej tempo je o čosi nadupanejšie od "Áčka". Tým nemyslím, že sa stráca melodickosť ale doslova "pomalou" skladbou je na tejto strane len posledná s názvom "Ty Jediná" po ktorej nasleduje skrytá hovorová pasáž, v ktorej sa môžete dozvedieť ako hosť (husle) Vajgl prišiel k svojej prezývke. Okrem už spomínaných skladieb sú na béčku ďalšie ako: "Póza, Měla mezi zuby škvíru, či Nás se učit nebaví", ktorá je jednou z najstarších z celého alba."

Týmto rozpitvaním oboch strán cédečka by som mohol recenziu ukončiť a ak ste ju čítali pozorne, iste Vás neprekvapí, že ukončenie nebude iné ako pozitívne. SP totiž u mňa vyvolali miestami až mrazenie, čo sa už riadne dlho nepodarilo žiadnej kapele a som rád, že takýto projekt vznikol. Puškám prajem nech im to hrá takto super aj naďalej a teším sa na ich koncerty. Na jeden špeciálny v Olomouci, kde si zahrá aj Britská legenda The Members Vás už teraz pozývam.

richard.muska@gmail.com